Franz Jozef πŸŽ£πŸšπŸ”

29 januari 2019 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Maandag 28 januari, het is hier 20:30 uur. We hebben net de koffie op en de watervoorraad van onze Benz aangevuld.... Vandaag was een heerlijk warme en zonnige dagβ˜€οΈ. Daar hadden we ook wel even zin in na alle regen. Gisteren zijn we via de Haas pass en langs Mount Aspiring Park aangekomen in Franz Jozef. Onderweg sta je dan ineens weer bij de zee 🌊 πŸ˜ƒ. Opgegroeid met het strand wil ik er natuurlijk even heen.... en treffen we daar drie locale vissers. Ze vangen geen scholletjes of zo maar echte haaien. Kleine exemplaren gooien ze terug maar de grotere (>1 meter) gaan mee voor in de pan. Kimm besluit om hier in ieder geval niet te gaan zwemmen πŸ˜‚πŸ˜‚. Omdat de natuur hier zo bijzonder is kiezen we voor camping Rainforest Retreat. Zo ziet de camping er ook uit met al zijn beplanting en mooie paadjes. Zo’n tropische camping heeft natuurlijk water nodig en dat kwam niet veel later dan ook met bakken uit de hemel πŸŒ§β˜”οΈπŸ˜œ. Bij de receptie dan maar even een paraplu geleend om naar het iCentre te gaan. Informatie gevraagd over de heli gletsjer hike die we graag willen lopen. Een kostbaar iets maar wel een onvergetelijke ervaring. Met de helikopter op de gletsjer afgezet worden en daar een hike van drie uur lopen om vervolgens weer met de heli opgehaald te worden. Natuurlijk met een gids omdat google maps daar niet werkt πŸ˜‰. We boeken onze trip na een klein 🍻.... deze kans willen we niet laten lopen. We zijn ons ervan bewust dat het weer de grootste factor is om het door te laten gaan maar die gok nemen we en blijven dan ook graag een dag langer in Franz Jozef.

Β

Daar stonden we vanmorgen, helemaal klaar voor de trip, fingers crossed zodar de bewolking weg zou trekken.... bijna leek het goed te gaan, de berg was goed zichtbaar maar toen bleek dat de helikopter door de lage bewolking in het dal niet kon opstijgen. Alles voor deze dag werd geannuleerd πŸ˜₯πŸ˜₯. BALEN met hoofdletters dus. We zijn een dag langer gebleven en hebben gegokt. Nu kunnen we nog langer blijven en wachten maar dat doen we niet. Andere mensen wachten soms al drie dagen!! We gaan te voet naar de gletsjer toe want dat kan ook. Omkleden en wandeltenue aanpassen voor de loop van zo’n 16km. Dan zien we alsnog de Franz Jozef gletsjer in zijn volle omvang. Wel van onderaf maar nog altijd indrukwekkend om te zien. Blij dat we het gezien hebben en jammer dat we er niet opgestaan hebben gaan we terug naar het dorp. Een etentje stond al op het menu, fish and chips en pulled pork. Met de buik lekker gevuld maken we een nieuw reisplan. Morgen vroeg op en weer wat kilometers maken en benieuwd naar wat we onderweg gaan tegenkomen... πŸ˜ƒπŸ‘‹πŸΌ

1. Tjits:
    29 januari 2019
    Wederom bedankt voor het vervolg van de reis. Het weer is op z’n minst β€œ wisselvallig β€œ te noemen wat ik uit de verhalen kan halen . De regen draagt natuurlijk wel bij aan de prachtige natuur , maar voor jullie komt het niet altijd gelegen . Voor de rest veel te bekijken ,en te sporten ,16 km in heuvels en bergen , toe maar . Zie dat de zon die jullie hebben gehad ,voor een lekker bruin kleurtje hebben gezorgd . Bey Bey ...πŸƒπŸΌβ€β™‚οΈ πŸƒπŸ»β€β™€οΈ
  2. Wencke:
    29 januari 2019
    Indrukwekkend hè, zo'n blauwe gletscher! Jullie waren er toch wel heel dicht bij!
  3. Marjolein(clau):
    29 januari 2019
    Stoertjes😍 Echt jammer van de heli!
    Desondanks mooi gewandeld!
  4. Uenkie:
    30 januari 2019
    Echt leuk om mee te ervaren zo,Kimmie en Marcel!
  5. Iris:
    30 januari 2019
    Wat een prachtige verhalen en foto's. Jammer van de gletsjer, maar helaas.. Geniet!
  6. Wencke Olthuis:
    30 januari 2019
    Leuk leuk om alle verhalen te lezen! Ik mis alleen je stem, maar verder ben je zo toch nog beetje dichtbij kimm πŸ˜œπŸ˜‚! Geniet ze samen!