Queenstown - Roys Peak ⛰

28 januari 2019 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Queenstown is world’s adventure capital vlgs de lonely planet. En inderdaad, waar we de afgelopen dagen vaak de enigen waren tijdens een hike op de berg komen we nu in een mierennest van mensen. Overal waar je kijkt hangen grote reclame posters voor allerlei wilde en avontuurlijke watersporten of bungy’s. De adrenaline stroomt hier door de straten en toeristen van over de hele wereld springen hier als ADHD ‘ers rond.... wat een contrast met de rest van dit prachtige eiland. We staan op een camping in het centrum van de stad met op de achtergrond een prachtige berg waar je steeds een paraglider vanaf ziet ‘springen’.  Helicopters vliegen af en aan voor al uw 😉 avonturen. Grappig om te zien dat deze stad, van oorsprong een plek voor goudzoekers, na jaren van inactiviteit zo anders geworden is. Hier vond de allereerste Bungy Jump plaats op de Kawarau Bridge. De bedenkers ervan hebben vast nooit gedacht dat zoiets tot een wereldse activiteit zou uitgroeien. Na alle leuke en mooie shops gezien te hebben drinken we een Pint aan het water. We zien allerlei speedboten en ander snel watermateriaal vertrekken. De zon schijnt volop, de adrenaline van de goudzoekers is er nog steeds maar deze opa en oma stacaravan in spé besluiten dat ze hiervoor toch niet naar Nieuw Zeeland zijn gekomen😂.

We houden van uitdagingen, dat wel maar van een ander kaliber. Na een tussenstop in Arrowtown gaan we de dag erna een bergwandeling maken. Roys Peak is onze bestemming. Het is een flinke hike met een hoogteverschil van ca 1270 meter. Een echte kuitenbijter dus 😬. Onderweg zijn de uitzichten al mooi maar bovenop weer helemaal geweldig! We kijken over verschillende meren en gletsjers heen, opnieuw “stunning”. Tijdens de afdaling komen we in gesprek met twee Kiwi’s. Zij blijkt als paramedic (🚑) te werken in Te Anau. Gelukkig kan ik mijn beeld van de acute zorg hier bijstellen na Steward Island. Ze hebben het in NZL toch ook wel goed geregeld. Qua trauma’s staan de toeristen boven aan de lijst. Niet alleen het links rijden is een oorzaak, onvoldoende voorbereiding komt het vaakst voor..... We nemen afscheid van ze en gaan via “That Wanaka Tree” naar de public showers 🚿 in Wanaka. Ook dat is weer eens perfect geregeld hier. Ben je met de campervan zelfvoorzienend dan mag je er gratis gebruik van maken 😃. Fris en fruitig gaan we richting Lake Hawea en overnachten daar op Boundary Creek. Weer een mooie plek vlak aan het water.... De benen omhoog en de kaarten erbij.... morgen gaan we over de Haas pass richting Franz Jozef Glacier.....

1. Klaske:
    28 januari 2019
    Wauw wat mooi ,wij genieten van jullie verhalen zoals jullie het avontuur beleven .
  2. Peter, Chantal, Luc, Sven en Mare:
    28 januari 2019
    Wat een prachtig verhaal weer tijdens het ontbijt. Tezamen met de mooie foto's verloopt het ontbijt hier heel vlotjes dus elke ochtend graag zo'n verslag 😉
    Jullie uitzichten zijn erg jaloersmakend evenals de wijntjes en pintjes 😋
  3. Suzanne:
    Prachtige verhalen. Wat heerlijk allemaal.❤️
  4. Wencke:
    28 januari 2019
    Wat een prachtige uitzichten vanaf de top! En goed voor de conditie! 😉
  5. Angela:
    Prachtig 👌
  6. Mirjam Beldman:
    Prachtige foto’s!!! Jullie genieten zo te zien! 😘
  7. Ronald:
    28 januari 2019
    Erg mooie foto’s dacht wel dat jullie dat veel te toeristisch vonden haha geniet er gewoon van wij gaan vandaag weer terug naar Nederland komen met het vliegtuig aan vannacht groetjes Ronald en Bionda
  8. Dini:
    knap van jullie 1200 meter kimmen, en schitterende foto’s💋💋❤️
  9. Tjits:
    28 januari 2019
    Toch niet overdreven dat Nieuw - Zeeland een van de mooiste landen ,zoniet de mooiste is ter wereld !
    Geweldige beelden ... ook leuk dat jullie zelf nog eens in beeld komen ! Veel plezier verder .. en tot de volgende brief ! Lieve groet van Tjits.