Whangamata ๐Ÿ›ถ - Hot Water Beach ๐Ÿ– - Cathedral Cove / Whitianga

8 maart 2019 - Coromandel, Nieuw-Zeeland

Bij Petra en Marin in Taupo kregen we van vrienden van hun een tip. Als je verder noordelijk gaat is Whangamata een bezoekje waard. Zij waren daar eerder geweest en vonden de beach fantastisch. En die laatste wtee woorden waren blijven hangen. In de campermate (onmisbare kampeer-app voor NZL!!) was de plek snel gevonden en ter plaatse weer een gelukkie ๐Ÿ˜Š. Van de 4 plekken om te overnachten was er 1 vrij. Dat betekent dat we weer voor maximaal 2 aaneengesloten nachten gratis konden overnachten. En qua plek klopte het precies met de info die we gekregen hadden. Tegen het strand aan, toilet en buitendouche op 10 meter afstand. Het centrum was op loopafstand wat mooi is want daar moesten we toch nog heen. Eerste maar eens geรฏnstalleerd en de info van de plek verder doorgelezen. Je kunt hierย  namelijk kajakken stond ergens in de boeken๐Ÿ˜ƒ. De zee ziet er anders wel wat ruig uit en we zien niks op het water wat op een kajak lijkt. In het dorp zit een infopunt dus daar gaan we naar toe, zij weten vast meer. Na zoโ€™n anderhalve kilometer komen we in het dorp, een lange straat met wat winkels en koffietentjes. Gezellig drukte overal.... De dame van de info weet niet zo heel veel over het kajakken, alleen dat je beslist met een gids moet gaan. De fietswinkel verderop zou dan weer meer info hebben. In de fietswinkel, alles is hier gewoon 7 dagen in de week open, komt een dame naar ons toe. Ik zie haar poezelige handjes ๐Ÿ˜œ, ze is duidelijk aan het sleutelen aan de fietsen. Volgens haar kun je best wel self-guided naar de rotsen kajakken. โ€œJullie zien er sportief uitโ€ zegt ze, dat moet makkelijk kunnen. Vandaag verhuren ze geen kajaks vanwege de weersomstandigheden, de zee is te wild.... Morgen kunnen we bellen en dan is het te regelen. We willen dit graag doen. Er blijkt namelijk een kloof in een van de rotsen te zitten waar je in kunt varen. Eenmaal binnen kun je omhoog kijken en zie je de blauwe lucht weer. De bijnaam van het eiland is dan ook donut island ๐Ÿฉ. We lopen via het strand terug en zien onderweg de reclamevlaggen van โ€œsurf & suppโ€. Een andere kajakverhuurder die volgens de boeken vlakbij onze slaapplaats zou moeten zitten maar die we niet gezien hebben. En dat wordt de volgende morgen duidelijk als we wakker worden. Dan is er al enige activiteit horen we en blijkt dat er bij de strandopgang allemaal kajaks liggen en er een partytent staat met grote letters SURF & SUPP. Haha, dat ziet er goed uit. Kleren aan en er naar toe. Ze verhuren zeker kajaks maar zijn eerst druk met de guided tours.... Mensen die aankomen hebben zich blijkbaar opgegeven hiervoor en worden nu in zwemvesten geholpen. Slepen kajaks naar de zee en krijgen daar een briefing en zien we ze de oceaan opgaan. Niet veel later, de koffie en het ontbijt zit erin, kunnen wij een kajak mee krijgen. Samen met wat fransen en 1 braziliaanse vertrekken we in onze kajak. Links-rechts wordt er van voren geroepen en we gaan goed vooruit. De โ€œDonutโ€ ligt ongeveer anderhalve kilometer in de oceaan en is best wel ff een stukkie roeien. Met drie kajaks komen we aan en daar ligt de gids in zijn kajak te wachten. Hij zal ons door de kloof helpen omdat de zee toch flink onrustig is. Dat hebben we gemerkt met de golven, onze billen zijn echt niet meer droog ๐Ÿ˜ƒ. Tof van deze man want het ziet er idd niet gemakkelijk uit. Wij mogen als eerste achter hem aan en verdwijnen in de kloof, voorzichtig roeien en dan komen we in het midden van de rots ๐Ÿคฉ. Het lijkt wel op een lagune wat mooi. We dobberen en moeten de kajak goed in bedwang houden. Kimm probeert fotoโ€™s en een filmpje te maken.... als we naar boven kijken zien we langs de rotswand bomen en lianen groeien. Wat een fantastisch iets weer..... kajakken op de oceaan en dan door een kloof een rots inpeddelen..... over goede tip gesproken! Later peddelen we er weer uit en gaan we met onze kajakmakkers naar een verderop gelegen eiland met strand. Lekker zwemmen, uitrusten en gezellig ouwehoeren... iedereen is onder de indruk van wat we gezien hebben dat blijkt wel. Dan is het zover, we gaan retour en de zee golft lekker. Leuk want we hebben een platte kajak, daar kun je ook mee surfen op de golven....ย  Ook dat willen we proberen natuurlijk ๐Ÿ˜Š. Het laatste stuk naar de kust de kajak draaien zodat je met de golven meegaat..... het gaat goed.... en dan net bij de laats golf kiepen we half om en liggen we in het water ๐Ÿ˜…. We dragen onze kajak terug en gaan lunchen..... op zee zijn maakt hongerig... Die middag gaan we terug naar het dorp. We nemen het rego-label van de camper mee. Het verhuurbedrijf had gevraagd of wij die wilde verlengen tijdens onze reis. Rego-label is een soort van toestemming om met de auto de weg op te mogen en zit aan de binnenkant van de voorruit. De beste man in het postkantoor snapt er niks van en ik begrijp niet dat hij niet niet begrijpt..... het paarse krokodil gevoel bekruipt mij en de man merkt dat. Zonder resultaat gaan we weg. Als we terugzijn bellen we de camperverhuurder. Die snappen het ook al niet en geven ons alle gegevens die we nodig hebben voor een of ander formulier van het postkantoor. Als wij de volgende morgen daar weer verschijnen is het zo geregeld.... de man achter het loket ziet in zijn computer dat de verhuurder de gegevens heeft doorgegeven, iets wat ze al eerder hadden moeten doen. De verhuurder had dus verzaakt en we bedanken de man voor zijn medewerking ๐Ÿ˜ฌ. De dag is voorbij gevlogen en geeft ons als toetje een mooie zonsondergang. We kijken vanaf het strand naar het eiland en weten nu wat zich daarbinnen bevind ๐Ÿฅฐ

ย

Het is dinsdag 5 maart als we aankomen in Hot Water Beach. Dit ligt wat noordelijker op het schiereiland waar we ons bevinden en natuurlijk aan de kust. Hot Water Beach staat bekend om zijn strand en behoort tot de top 10 van de wereld. Het is hier dan ook best toeristisch. Op de camping worden ladingen backpackers gedropt die we al gauw met een gehuurde strandschep naar het strand zien lopen. Wij nog steeds in de vakantiemodus doen dat later ook maar in een wat rustiger tempo. Op dit beruchte strand kun je namelijk een kuil graven en zo je eigen warme poel maken om in te zitten en te relaxen. Je bent wel afhankelijk van het tij. Twee uur voor en twee uur na laagtij is het de tijd om te graven. Wij zijn dus mooi op tijd aangekomen. Met onze gratis! ( wij zijn Top10 Holiday Park lid ๐Ÿ˜Š) schep komen wij aan op het strand. We branden onze voeten bijna aan het bloedhete zand. Dit heeft niks met de warmte uit de grond te maken maar is de kracht van de zon. Als we naar de kustlijn kijken schieten we allebei in de lach. We zien een mierenhoop aan mensen.... dit is massagekte. We mengen ons er tussen en komen al gauw tot de conclusie dat dit niks wordt. Je kunt bijna niet lopen zonder in een gegraven kuil te vallen. De meeste kuilen zijn ook nog eens koud omdat de mensen echt overal graven. Er is een klein gebied waar de warmte in de grond zit maar dat weet blijkbaar niet iedereen. Wij draaien ons om en lopen het strand een stuk verder op en nemen een duik in de zee ๐Ÿ˜ƒ. Morgen zijn we er ook nog en dan zorgen we dat we op tijd zijn. Kimm is hier ooit eerder geweest en wist zich te herinneren dat er toen wel 4 kuilen waren gegraven ๐Ÿ˜…. De volgende dag was het een stuk beter. We waren op tijd en het duurde niet lang voordat wij een kuil hadden gegraven. Hup met de voeten erin en opwarmen. Wat zeg ik, we krijgen nog net geen blaren op onze voeten zo heet ๐Ÿคช. Van de buren een emmer geleend en er zeewater bij gedaan. Maar lang helpt het niet, waarschijnlijk zitten we bovenop de warmste plek ๐Ÿ˜‚. Na een paar leuke fotoโ€™s hebben we het wel gezien en gevoeld en staan onze plek graag af. Ondertussen is het aantal schatgravers weer flink toegenomen en zoeken wij verkoeling in de zee. Been there, done that zeg maar. Leuke ervaring en 2 dagen relaxed op een camping gestaan. De drukte willen we liever vermijden dus de volgende dag gaan we weer noordelijker.

Het is nog vroeg als we op pad gaan. Om 8 uur rijden we van de camping af naar Cathedral Cove. Een spectaculaire kathedraalvormige grot, uitgesleten door de zee en bij laag water toegankelijk. Vanaf het parkeerterrein kun je met een shuttlebus. Het is 2km lopen, steil dat wel, dus die shuttle mijden we. Vanaf het punt waar de shuttle je afzet is het nog steeds een flink stuk lopen. Ook nu weer stijl. Onze benen kraken onder ons lijf, die zijn straks na 3 maanden NZL wel aan vakantie toe ๐Ÿ˜‰. We zien de Cathedral in volle glorie en gezegd mag worden dat ook dit weer bijzonder is. We ontbijten hier en drinken onze meegenomen koffie op. Blij ook dit gezien te hebben gaan we terug, we hebben onze zinnen gezet op een freespot om te overnachten in Whitianga en om daar kans op te maken moet je niet te laat zijn. Dat zijn we ook niet. Van de drie plekken is er niet een bezet. Mooi geparkeerd op plek 1 naast een tuinbank met de kont van de auto naar de zee. Ja, ook hier staan we weer aan zee deze nacht ๐Ÿ˜ƒ. We bezoeken het plaatsje en doen wat boodschappen. In de verte zien we het pondje varen wat je naar de overkant van de baai brengt en waar je een leuke wandeling kunt maken. Onze wandelschoenen lopen nog net niet vanzelf weg als we ze pakken om dit te gaan doen. Leuk met het pondje over en daarna door de bossen omhoog. Bij het hoogste punt aangekomen heb je uitzicht over Shakespearโ€™s Cliff. Hier vlakbij zouden nog resten van het schip van James Cook liggen, vergaan ergens eind 1800. Ze zijn alleen zichtbaar vanuit het vliegtuig bij helder weer en water, wij doen geen moeite om ze te ontdekken ๐Ÿคญ. Het is ondertussen zo warm geworden dat we graag teruggaan naar onze plek. Daar kunnen we de zee in en is er bij het toiletgebouwtje ook nog eens een douche ๐Ÿšฟ. We relaxen de rest van de dag en komen erachter wat we vandaag toch al gauw een kleine 20km gewandeld hebben.ย

โ€˜s Avonds na het eten blikken we wat terug op onze vakantie... wat hebben we veel gezien en gedaan tot nu toe. Allebei hebben we het idee dat we al wel wat aan het afbouwen zijn โ˜น๏ธ. Misschien ook wel goed want we zullen over ruim 2 weken dit mooie land los moeten laten. De komende tijd gaan we het dan ook maar wat rustiger aan doen met als klap op de vuurpijl straks, 5 dagen afbakken op de Cook eilanden ๐Ÿ˜Ž

Fotoโ€™s

1. Marinette:
    8 maart 2019
    Leuk om te lezen wat julie allemaal weer ondernomen hebben! Door de levendige beschrijvingen en de fotoos is het net of je erbij bent! Kan me voorstellen dat jullie volop genieten! Maar na deze zeer actieve vakantie is het jullie gegund om met een paar afbakdagen te relaxen EN jullie een beetje kleur krijgen , is echt hoognodig ๐Ÿ˜ก
  2. Jolanda:
    8 maart 2019
    Heerlijk verhaal weer! Inderdaad, dat is wel nodig, dat afbakken die laatste 5 dagen, want zo witjes terug komen kan echt niet. Hahahaha
  3. Wencke:
    8 maart 2019
    Wat spannend en mooi allemaal weer! Geniet nog even van de laatste twee weken!
    PS Hans heeft woensdag zijn ablatie gehad en die is goed gelukt :-)
  4. Bionda &Ronald:
    Prachtige fotoโ€™s ๐Ÿ‘Œ en nog heerlijk genieten en relaxen ๐Ÿ˜˜
  5. Peter, Chantal, Luc, Sven en Mare:
    9 maart 2019
    Is jullie blog bedoeld om ons jaloers te maken ofzo? ๐Ÿ˜
    ๐Ÿ˜‰ Want dat zijn we hoor met onze Nederlandse vergezichten onderweg naar het werk ๐Ÿ˜ž en het geweldige weer๐ŸŒง๐ŸŒฌ. Gelukkig is de climate change gaande ๐Ÿ˜‚ ๐Ÿ˜‰๐ŸŒž.

Maar wat een geweldige avonturen beleven jullie iedere dag. Zit er ooit wel eens een saaie dag tussen?
    En jullie kleurtje ๐Ÿ˜ฑ. Wij nemen tzt wel een zonnebankje om niet zo op te vallen ๐Ÿ‘ฉ๐Ÿพ.
    Maar we merken dan jullie inmiddels weer naar het mooie Holland verlangen ๐Ÿ˜Š.
    Geniet nog en blijf ajb deze mooie verhalen en foto's sturen.

Liefs en dikke kussen vanuit het tropische Rijssen ๐Ÿ˜˜
  6. Maria:
    9 maart 2019
    Wat een geweldige reis maken jullie toch en wat genieten jullie er samen van! Jullie verhalen zijn erg leuk om te lezen...straks een mooi boek van maken!
  7. Tjits:
    10 maart 2019
    Wat een genieten! Onvergetelijk ... Wat gaat het volgend jaar worden? Veel plezier de resterende tijd !