Paihia πŸƒβ€β™€οΈπŸƒπŸ»β€β™‚οΈ- Waipu πŸ› - Orewa πŸ₯‚- Auckland Airport πŸ›«

24 maart 2019 - Auckland International Airport, Nieuw-Zeeland

Paihia, de gateway van de bay of islands, is een echt toeristendorp. Dat bleek wel op het moment dat wij daar arriveren.... wat een toeristen!! Het duurde even voor we een goede parkeerplek gevonden hadden, 7 meter blijft een lang eind in drukke straatjes. De auto uit en wat rondkijken. Zoals gewoonlijk zijn we snel met mensen in gesprek..... wat blijkt het cruiseschip wat wij verderop zagen liggen heeft zijn passagiers gedropt 😬. Dit keer zijn het er 5000.... het schip is dan ook abnormaal groot. Zo groot hebben wij er nog niet eerder een gezien. Het duurt niet lang of wij rijden naar de camping 3km verderop. Morgen komen we wel terug om het dorpje te bekijken. De camping ligt aan het strand waarvan gezegd moet worden dat dat er niet zo heel aantrekkelijk uit ziet om in te gaan zwemmen...... het water is niet helder en er drijft nogal wat troep in. Onze indruk over de stranden in de bay of islands wordt weer bevestigd..... het zijn zeker niet de mooiste stranden die we in dit land gezien hebben. Morgen maar eens een stuk hardlopen langs het pad richting Opua, kijken of het water daar schoner is. We genieten verder deze dag met wat lezen en schrijven en worden verrast door een aardig duits stel die scones hebben gebakken. Ik kwam ze eerder tegen in de keuken en hielp haar met het instellen van de oven. Dat leverde twee overheerlijke scones op die we aan de waterkant genuttigd hebben... in NL ook meer eens zelf maken, zijn zo lekker met wat gezouten boter of jam πŸ˜‹. Het hardlopen β€˜s-morgens blijkt een flinke uitdaging.... diverse stijle en hele smalle paden met afgrond... we halen niet ons gemiddelde tempo maar weten er toch nog een aardige 5km uit te persen.... daarna is het douchen en op naar Paihia. Ook lopend natuurlijk dus verbranden we weer wat extra calorien die dag 😜. Paihia is een mooie plaats maar wel overrated. De winkels zijn niet echt onze smaak en veel van hetzelfde.... een biertje met patat vind je dan wel weer hier en neemt bij mij ook gretig aftrek. Als we weer terug zijn op de camping spreken we de duitse vrouw weer. Zij blijven tot ze weggaan op deze camping. Haar man gaat daarom tussentijds dumpen, je afvalwatertank en chemisch toilet legen. Ze moeten nog chemische troep halen voor het toilet maar die pods zijn best wel prijzig. Na ff snel rekenen blijkt dat wij er wel 1 over hebben en kunnen hun daar mee helpen. Zij ook blijπŸ˜ƒ. Mooi als je elkaar zo spontaan kunt helpen in deze wereld.... geeft altijd net wat extra positieve energie.Β

In onze afbouwfase hebben we onze zinnen op Waipu gezet en is dat de volgende stop geworden... ook weer een camping aan zee maar nu gelegen in de Bream bay. En dat is een groot verschil πŸ˜ƒ, waanzinnig heerlijke frisse zee met deksels gave golven... zelfs mijn zeemansbenen hebben moeite om deze golven te trotseren maar wat een heerlijk gevoel.... de zee in lopen en spelen als een klein kind in de golven, is toch een soort van oude jeugdliefde 😊. Naast de zee is er ook nog een wandeling in de buurt, niet zo bekend maar we lezen dat er ook een spelonk in een berg is waar je met zaklamp in kan. Droge voeten ga je daar ook niet houden dus oude schoenen aan die wat kunnen lijden.... de wandeling is er een zoals we al vaak gedaan hebben. Door bospaden omhoog, omlaag en weer omhoog πŸ’ͺπŸΌπŸ˜ƒ. We hebben geen idee hoeveel hoogte meters we deze vakantie gemaakt hebben vast heel veel. Van de loop meters weten we het bij benadering wel, zo’n 750km. Best wel veel ja. We besluiten dan ook dat dit onze laatste uitgezette wandeling is en die wordt beloond!!. In de spelonk, als je 50 meter via water, stenen en modder geklommen bent sta je in het pikkedonker. Geen daglicht meer te zien en dan het licht uit en je ogen aan het donker laten wennen...... daar zijn ze weer, duizenden glowworms om ons heen πŸŽ‰πŸŽ‰. Het blijft een fantastisch verschijnsel. Overal om ons heen zien we ze.... een volle sterrenhemel is er niks bij en deze keer lijkt de foto beter gelukt en zullen we die aan de blog toevoegen. Terug op de camping duiken we nog een keer in de zee, hij is iets minder dan de vorige dag maar de pret is er niet minder om. Het wordt ook druk op de camping, locals gaan het weekend vieren bij de kust met kinders en surfboards. Dat is iets wat je hier veel ziet, naast hard werken een enorm gezinsleven met elkaar. Kinderen van verschillende leeftijden die uren met een tennisbal spelen met elkaar. Zorg hebben voor elkaar en lachen en genieten.Β

Met het afbouwen komt ook onze laatste camping inzicht, Orewa beach camp. Het plaatsje ligt ongeveer 60km van het vliegveld Auckland af en daarmee een ideale plek voor ons. Hier staan we de laatste 2 dagen voor we de camper inleveren op zondag. We wandelen langs het strand, drinken een biertje bij het cafΓ© en zien een zandsculptuur in aanbouw. Morgen is er een competitie in het bouwen van zandsculpturen horen we van een van de dames die druk bezig is met een voegspijker. Mensen hier zijn altijd in voor een praatje en we kletsen met ze over NZL. Wat wij het mooiste vonden..... dat was toch wel de natuur en de rust van het Zuidereiland..... ze glimlachen tevreden .... daar komen zij vandaan en zijn het helemaal met ons eens πŸ˜…. Onze een na laatste ochtend lopen we voor het laatst hard in NZL, 5km. Doen we overdag de was en beginnen we met inpakken πŸ˜•. Ook aan onze vakantie hier komt een einde... we denken dat we minder in te pakken hebben omdat we de vorige dag bij de Salvation Army zijn geweest en daar van alles afgegeven hebben. Kleren, slippers en andere zaken die we niet mee terug nemen. Niet alles was van ons afkomstig, keukengerei zoals koekenpan, rasp en saladekom hebben wij gekregen in Christchurch van vertrekkende duitsers. Nu zijn er hopelijk wat minder goed bedeelde kiwi’s blij mee.Β

Onze laatste avond op de camping sluiten we af met een wijntje bij het strand.... we hebben het al eerder gezegd, wat hebben we het fantastisch hier... de natuur, de zon, de zee, de plekjes en niet te vergeten de verdraagzaamheid onder de mensen. We hebben echt GENOTEN en gaan ons nu opmaken voor de afsluiter. Dat zal ook echt niet vervelend zijn en voor de nieuwsgierigen is hier een verwijzing naar onze strandplek op Cook 😎. https://www.palmgrove.net/accommodation/beach-studio

Op dit moment zijn we ingecheckt in ons hotel bij Auckland Airport. Zitten we op een echt bed! met airco en badkamer. Dit voelt wel weer als luxe na ons camperleven. We hebben daarnet onze Britz ingeleverd en afscheid van genomen πŸ˜₯. Bijna 6500km onze trouwe kameraad geweest. Met een klein beetje weemoed aan het camperleven laten we hem achter en weten dat hij eerst goed verzorgd gaat worden 😊.

Morgenochtend om 8:55 uur, in NL is dat zondagavond 20:55, vliegen we dus naar Cook. Op Cook is er zeer beperkt internet en zal er helaas geen blog en/of foto’s verschijnen. Die houden jullie allemaal tegoed voor als we weer terug in NL zijn (al willen wij daar echt nog even niet aan denken). Rest ons nu niks anders dan jullie allemaal een goede week te wensen, nog ff doorbijten met het matige weer dan proberen wij een warme β˜€οΈ mee te nemen πŸ˜ƒπŸ’‹

1. Klaske:
    24 maart 2019
    Lieve Kimm en Marcel wat weer een fijn verhaal van jullie fantastische vakantie . Nog een hele fijne tijd op de Cook eilanden en blijf genieten van alles en van elkaar , doeiiπŸ’‹πŸ’‹
  2. Tjits:
    24 maart 2019
    Fijne voortzetting op de Cook Eilanden ! Lieve Groet en tot Snel!
  3. Wencke:
    24 maart 2019
    Goede reis en geniet nog even op de Cook eilanden! En hier in NL is het weer intussen gelukkig ook beter geworden. Tegen de tijd dat jullie terug zijn is het vast heel lekker! Dag!
  4. Mirjam Beldman:
    24 maart 2019
    Bedankt voor jullie verhalen! Het was erg leuk om jullie zo te volgen!
    Time flies... maar jullie hebn genoten!
    Heel veel plezier op d Cook Eilanden!
  5. Marlies:
    24 maart 2019
    geniet er lekker nog even van.nwat snel gaat de tijd he! nienke mist jullie wel een beetje zegt ze telkens haha. schatje. dank voor alle mooie verhalen en zo waren we er toch een beetje bij 😊
    tot snel 😘
  6. Petra Jansen:
    24 maart 2019
    Wat een leuk verhaal weer! Geniet nog even op de Cook eilanden en al vast een goede en veilige reis!
  7. Bionda &Ronald:
    24 maart 2019
    Genoten van jullie verhaal en foto’s. Zo konden we toch een β€œbeetje” mee reizen πŸ˜ƒGoeie reis en geniet er samen van op de Cook eilanden.
    Tot snel 😘
  8. Dini:
    24 maart 2019
    Ook ik heb genoten van de prachtige verhalen, geniet nog even van de cook eilanden en dan weer veilig thuis komen, ik kijk er na uit!!!πŸ’‹πŸ’‹β€οΈ
  9. Marjolein(clau):
    24 maart 2019
    Geniet geniet geniet nu van je laatste deel van de trip!!! 😘
  10. Uenkie:
    24 maart 2019
    Leuk verhaal weer,Makimmie! Lekker nog even genieten op de Cook eilanden😘
  11. Daffie:
    27 maart 2019
    Lieverds geniet nog ff... Dat 't er voor jullie al weer bijna op zit betekend dat het voor mij ook opschiet... Kan wel janken bij 't idee dat jullie die trouwe Britz hebben ingeleverd. Ik snap dat gevoel nu als geen ander... Memories, die zullen altijd blijven😊
    Ik wens jullie onwijs veel plezier met jullie laatste avontuur. Lekker relaxen en we zien elkaar over een ruime maand weer. Time flys when you're having fun 😘😘😘 Daffie, vanuit 't onwijs drukke Hanoi❀️