Whangarei - Awanui๐ŸŒŠ๐Ÿ‘ป - Kerikeri ๐Ÿฏ

18 maart 2019 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Tja, de dagen vliegen voorbij.... vorige keer schreef ik dat we nog elf dagen NZLย  voor de boeg hadden. Inmiddels zijn we alweer wat verder en duurt het geen week meer ๐Ÿ˜•. Sommige lezers menen dat we dan al naar NL komen.... sorry maar we gaan toch echt nog een weekje naar de Cook eilanden. Vanaf Cook vliegen we dan, via Los Angeles met een tussenstop van drie uur, in รฉรฉn keer terug naar NL ๐Ÿ˜œ..... Is dat ook weer recht gezet ๐Ÿ˜Š

De berichten die we ook uit NL krijgen gaan voornamelijk over regen en dan ook nog eens over heel vรฉรฉl regen. Hier valt dat nog steeds gelukkig erg mee. De temperaturen halen nog steeds elke dag wel de 25 graden en zijn we ook wel eens blij als er een wolk te zien is. Zo ook onze dag na Auckland. Deze dag zijn we verder noordwaarts gegaan naar Whangarei. Daar prima camping opgezocht en onze verdere plannen gesmeed om naar de top te gaan, Cape Reinga. Het noordelijkste puntje van NZL. De weg omhoog daarnaar toe is de Highway 1. Bij Awanui vind er een splitsing plaats en kun je naar rechts Hihgway 10 op. Deze gaat via de oostkust weer naar beneden. 1 + 1 = ook nu weer twee. Ook omdat Awanui aan het begin van het noordelijke schiereiland zit. We kamperen bij motel Norfolk. Hier hebben ze naast het motel 10 camper plaatsen voorzien van stroom en toilet/douche gebouw. Fantastische strategische plek dus voor ons. Natuurlijk zijn er noordelijker ook wel plekken maar we weten dat daar de insecten ook flink huishouden in de avonden/nacht. We zijn iets te vroeg en de dame van de receptie vraagt of we over een uur terug kunnen komen, geen probleem natuurlijk. Kimm heeft ondertussen gezien dat de โ€œ90 mile beachโ€ 10km verderop begint. Mooi om daar even te kijken. Dus 15 minuten later staan we met onze blote voeten op het strand. Dit strand is bekend om zijn lengte en er worden dan ook tripjes georganiseerd om het strand te berijden. Voor ons het eigenlijk niet zo heel bijzonder. Onze westkust van NL ziet er net zo uit met zijn duinen. De golven en stroming das wel een ander verhaal. De golven hier zijn veel krachtiger en hoger en de onderstroom zuigt het zand hard onder je voeten weg.... Op het strand zelf zien we regelmatig een 4x4 voorbij stuiven en wat motoren... jammer dat ik mijn motor hier niet heb anders joeg ik hem ook wel even over het strand ๐Ÿ˜…. Leuk dit ook gezien te hebben gaan we terug naar het motel en staan we snel op een mooie gravel plek. Stroom ingeplugd en hop het zwembad in ๐Ÿ˜ƒ. Afkoelen want het is weer bloedheet!

De volgende morgen staan we vroeg op. We willen bij Cape Reinga zijn voor de toeristenbussen arriveren, een rit van ruim 100km. Opnieuw slingeren en over bergen heen. We zijn mooi op tijd gezien het aantal autoโ€™s (6) die er staan. Een stukje lopen en dan staan we bij de vuurtoren en de zee/oceaan. Na het zuidelijkste punt hebben we nu ook het noordelijkse punt van NZL bereikt ๐Ÿ’ช๐Ÿผ. Hier komen de Tasmanzee en Grote of Pacific Oceaan bij elkaar. Een bijzonder schouwspel van golven die van twee kanten komen en schuin tegen elkaar opbotsen. Op verzoek van de Maoriโ€™s wordt op deze plek niet gegeten en gedronken.... Reinga betekent 'onderwereld' in het Maori. Volgens het geloof van de Maori maken de geesten van de doden zich hier klaar voor hun reis naar Hawaiki, de plek waar de eerste Maori rond 1300 vandaan kwamen. De wortels van een oude pohutukawa-boom op de punt van Cape Reinga zouden het vertrekpunt van hun geesten zijn. Er is ook een wandeling langs een deel van de westkust en wij kunnen het niet nalaten om daar een stuk van te lopen. We zijn de eerste op het mooie strand daar die dag en de rust en stilte hier is oorverdovend ๐Ÿ˜Š. Op de terugweg nemen we een gravelroad naar een DOC-campsite en lunchen daar aan de oostkust van het schiereiland. We komen ook de georganiseerde trips tegen en spotten daar onze drentse buren van de camping. Zij moeten nog naar de top en gezien het aantal mensen wat in de bussen gaat zijn we blij dat we vroeg opgestaan zijn. We rijden rustig weer retour en komen opnieuw veel 4x4โ€™s tegen. Gisteren hoorden we van de eigenaresse van het motel dat er viswedstrijden zijn op het strand en dat we daar net op tijd zijn geweest. Het strand zou nu zo vol zijn dat we er niet meer op kunnen. De vissers komen van ver en niet alleen uit NZL, de hoofdprijs voor de grootste vis is $30.000!! ๐Ÿค‘ het laatste bericht wat we hoorden was dat er een snapper van maar liefst 7,5 kilo was gevangen..... en dat met een hengel vanaf het strand ๐ŸŽฃ.

Wat wij niet wisten was dat er tijdens ons bezoek aan Cape Reinga er in Christchurch zich een drama afspeelde.... Tientallen doden door een gestoorde freak die zich tegen extremisme afzet en zelf niet anders handelt. Gevolg dat ook nu onschuldige mensen de dupe zijn van bizar gedachtegoed.ย  Nieuw Zeeland is in rouw en dat doen ze hier in stilte. Op een markt spraken wij een local en vroegen hem ernaar..... wij zijn op dat gebied veel introverter dan de gemiddelde Europeaan wist hij ons te vertellen.... buiten op straat wordt er dan ook weinig over gesproken. De vlag hangt halfstok op de markt en de zon schijnt volop.... het contrast is wonderlijk.

Een dag later maken we weer wat kilometers naar beneden. Vanaf nu is het echt afzakken richting Auckland en pakken we onderweg nog even de bay of island mee. We stoppen bij Kerikeri, een camping gebouwd om een oude pagode heen. Een bijzonder mooie omgeving die zich kenmerkt door rust en stilte in het groen.... het gaat te ver om van de eigenaar te zeggen dat het hier zweverig is laat ik dan maar op malle pietje houden.... zo kwam ik in het washok een verzameling tegen van wel 30 gebruikte handzeepjes een vuilnisbak vol met stoffers en blikken en her en der nog wel wat verzamelingen.... hier hebben we twee dagen gestaan waarbij we op de tweede dag een wandeling gemaakt hebben die eindigde bij een engels theehuis. Heerlijk gebak met thee genuttigd, cadeautje van Kimm omdat haar vader deze dag 70! jaar is geworden ๐ŸŽ‰ Die avond drinken we er ook nog een koud biertje op en besluiten om de volgende dag naar Paihia te rijden.... een kustplaatsje langs de baai op onze route van SH10.....

Fotoโ€™s

1. Dinus ,Dineke:
    18 maart 2019
    Zoals altijd weer een mooi verhaal en mooie foto,s jullie nog gefeliciteerd met papa .en geniet nog maar van jullie laatste week en het mooie weer .๐Ÿ™‹
  2. Bionda &Ronald:
    Jullie genieten er maar heerlijk van ๐Ÿ˜˜
    Prachtig weer en genieten van een prachtige natuur. Bijzonder die twee stromingen in t Noorden.
    Veel plezier ๐Ÿ’‹ en geniet van jullie laatste weekjes
    Ik ben ook erg benieuwd naar jullie Cook fotoโ€™s ๐ŸŒด goeie reis en nog van harte met je (schoon) vader .
    De aanslag in NZ is hier ook veel besproken, zo triest
  3. Tjits:
    18 maart 2019
    De tijd vliegt voorbij, jullie komen in Nederland met hopelijk beter weer. Het was hier binnenweer . Regen en dan een harde wind erbij. Dat er veel regen is gevallen is gunstig voor het grondwater . Maakt het een beetje goed. De komende week wordt het โ€œ Lenteโ€ .
    Kim gefeliciteerd met je Vader! De plaatjes van jullie zijn wederom jaloers makend , prachtig!
    Geniet nog van de last days !
  4. Jolanda:
    18 maart 2019
    Het schiet al lekker op!! We missen jullie wel een beetje. Geniet maar heerlijk van de laatste weken.
  5. Marlies:
    18 maart 2019
    Time flies when you're having fun. gaat echt snel. nog heerlijk genieten daar. was inderdaad schrikken ja van die aanslag daar. bah, gekke mensen in de wereld. en ja tuurlijk Henk 70, van harte gefeliciteerd ๐ŸŽ‰๐ŸŽ‰๐ŸŽ‰๐ŸŽ‰ en heerlijk genieten op de Cook eilanden.
    dikke kus
  6. Klaske:
    18 maart 2019
    Wat weer een pracht verhaal , en Kimm gefeliciteerd met je vader . Genieten jullie nog maar heerlijk en dan nog even een weekje naar de Cook eilanden ,super๐Ÿ‘.
    Liefs van ons allemaal ๐Ÿ’‹