New Haven - Surat Bay🐧 - Curio Bay

17 januari 2019 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

In één dag helemaal doorgereisd naar het zuiden. Tijd voor een camping waar we warm kunnen douchen na twee nachten op een self contained spot (sjiek woord voor parkeerplaats zonder toilet en zo....😬) De achterlanden van Otago in het Zuidereiland schijnen wat saaier te zijn, al vragen wij ons af wat er saai kan zijn in dit land🙃. Dus we vertrekken vroeg om 250km met onze rijbare Casa door de bergen naar de kust te gaan. Onderweg zien we schitterende bergen, valleien en zo ook in de verte de oceaan. Je kan de zoute lucht gewoon proeven en ruiken...

In de lonely planet vinden we een wandeling met een waanzinnig uitzicht op de hele zuid baai vanaf een vuurtoren en hier kunnen we yellow eyed pinguins spotten. De cliffen zijn adembenemd en dankzij Marcel’s monoculair (kaptein hook’s verrekijker) zien we ook de pinguïns zitten, zoooooo schattig🖤. Beneden op de rotsen liggen ook allerlei zeeleeuwen met hun jongen te zonnen wat ‘stunning vieuw’. Volledig onder de indruk stappen we in de camper op naar de camping, niet wetend dat we de volgende dag gewoon oog in oog met een zeeleeuw zouden staan.....

We blijven een dag hangen, vakantie vieren, zonnetje schijnt eindelijk uitbundig en de vooruitzichten voor de komende dagen zijn niet al te best dus tijd voor dagje strand😊.. zwembroek en slippers aan, hit the beach! Met de zon in ons gezicht lopen we zeker een uur zonder iemand tegen te komen. Kan ook niet anders er wonen maar 5 miljoen kiwi’s in dit land en van de locals begrepen we dat het zuiden niet echt heel toeristisch is. Aangekomen bij een prachtige klif genieten we van de zee en de zon, wat een rust, en dan, uit het niets komt er uit de zee een enorme zeeleeuw het strand op. We geloven onze ogen niet, zo recht voor onze neus schuifelt ie het stand op. Adembenemend! Echt voor ons nooit het dolfinarium meer! (Helaas krijgen we het niet voor elkaar om het filmpje op de ipad af te spelen dus is het een opname van opname, maar we willen het zo graag met jullie delen).

We lopen terug over het strand richting camping...... en geloof het of niet, opnieuw duikt er een zeeleeuw voor ons op. We staan stil en wachten af wat hij doet......hij gaat het strand steeds verder op en verdwijnt in het duingras..... Marcel gaat hem voorzichtig achterna, ik kan niet mee ivm mijn schoeisel.... hij verdwijnt in het bos wat 1 meter na het duin begint.... Marcel er natuurlijk achteraan benieuwd wat hij gaat doen..... hij schuifelt rustig verder het bos in en lijkt de weg te weten.... een paar leuke foto’s van hem gemaakt en hem verder met rust gelaten.... maar wat een bijzonder moment weer 😃... Door al ons enthousiasme komen we er op de camping achter dat we een hete prijs betalen voor de zeeleeuwen, van top tot teen verbrand😂....

Een dag later zakken we verder af richting Invercargill waar we ons gaan voorbereiden op Stewart Island. Onderweg komen we watervallen en bergen tegen. Prachtige uitzichten maken dat zelfs een bewolkte dag geweldig is hier.

Als we een uitstap maken naar Curio Bay zien we zelfs dolfijnen🐬, net als surfboarders zwemmen ze helemaal mee in een golf. Super gaaf gezicht al die kleine dolfijntjes op een rij, lijken wel sardientjes in blik.

Wat ons ook zo opvalt is het verschil in flora, het ene moment waan je je in Duitsland met dennenbomen op de bergen en tijdens een wandeling komen we alleen maar tropische bomen en varens tegen, terwijl het helemaal geen tropisch klimaat is. Alhoewel het vandaag best vochtig is🌧. Bij aankomst in Invercargill zijn we naar het iCenter gegaan en gaan onder het genot van een heerlijke kop koffie (want dat kunnen ze hier) ons plan bedenken voor Steward Island 😃💋

1. Tjits:
    17 januari 2019
    Wauw ! wat bijzonder van zo dichtbij een zeeleeuw in de vrije natuur te treffen ! Dank voor de video! Geweldige ervaringen .. lees jullie verhalen met veel plezier !
    Update Holland : koud , onstuimig , en buien . Vooruitzichten : kouder ,vorst , maar wel droog . Geniet verder van jullie fantastische reis !
    Lieve groet Tjits

Tjits 🐬☕️😊
  2. Bionda &Ronald:
    17 januari 2019
    Wauw wat prachtig. Flora en fauna is adembenemend zo te zien 😊
    Leuk om jullie verslag weer te lezen bij een kop koffie in een donker en koud Nederland .
    Geniet samen 😘
  3. Marlies:
    17 januari 2019
    tsjonge wat een belevenissen zeg! klinkt geweldig. en dan gewoon nog zo lang vrij zijn he! heerlijk genieten en leuk weer een verhaal van jullie te lezen.
    dikke kus
  4. Wencke:
    17 januari 2019
    Wow, wat gaaf om oog in oog te staan met een zeeleeuw! Fantastisch die flora en fauna daar. Leuk om te lezen hoe jullie genieten!
  5. Jolanda:
    17 januari 2019
    Haha dat is wel even apart jah als er ineens uit het niets een zeeleeuw uit het water komt drentelen!
  6. René Brons:
    17 januari 2019
    Zo, ik ben bijgelezen. Wat een, nu al, heerlijke trip!
    Leuk om te lezen. En het doet me deugt dat er zoveel lekkere eet tentjes waren in Singapore 😎
  7. Dini:
    17 januari 2019
    Prachtig oog in oog met een zeeleeuw💋❤️
  8. Klaske:
    17 januari 2019
    Wat een super verhaal maar nooit weer Dolfinarium 🐬geloof ik niet in , over 3 jaar zitten jullie daar te genieten 💋
  9. Sandra:
    18 januari 2019
    Prachtig, onvoorstelbaar wat een andere wereld!
    Heel erg leuk om te lezen, lig af en toe dubbel. Kimm en haar horloge.... had mijn verhaal kunnen zijn 😂😂
    En die zeeleeuw in het bos, wauw!!
  10. Nathalie:
    18 januari 2019
    Wauw wat ontzettend gaaf! Wat een unieke ervaring. Super leuk om jullie verhalen te lezen, geniet ervan! Liefs
  11. Marleen:
    20 januari 2019
    Fantastisch, wat een mooie belevenis! Xx