Spring Creek 🚲🍷- Collingwood 🌊

5 februari 2019 - Collingwood, Nieuw-Zeeland

Bij onze vorige blog zaten 2 foto’s zonder uitleg (en een video van de potvis) dus snap ik de vragen wel πŸ˜ƒ..... De dame op de boot was de kapitein die met een soort van sonar aan een stok de walvissen probeerde te lokaliseren. Dat lukte haar goed, hij zat vlak onder ons en we moesten dus snel naar binnen om wat verderop te gaan liggen om ruimte te maken.... De foto van de gieter was op een β€œlow cost” (€6) camping zonder aangelegde douche..... je kon water in de gieter doen, laten opwarmen door de zon en dan heerlijk douchen πŸ˜….

Nu dan weer verder met Spring Creek. Vanaf ons plekje daar hebben we fietsenΒ  gehuurd om de buurt te verkennen. Spring Creek ligt namelijk midden in de bekende wijnstreek Marlborough. NZL staat bekend om zijn goeie wijnen weten we uit ervaring πŸ˜‰ dus wilden wij wel op excursie. Op de fiets zodat we ze wellicht kunnen proeven. Het weer is hier overigens fantastisch en wordt de regen die we hebben gehad ruim gecompenseerd. Iedere dag ruim boven de 25 graden en volop β˜€οΈ en maken de locals al opmerkingen over mijn huidskleur 😎. Wat we niet hadden verwacht is dat we op een chocolaterie stuitten. Hier maken ze heerlijke chocola in allerlei vormen en smaken!! En mogen we gratis proeven πŸ˜‹. Er werken alleen maar dames en we beloven op terug te komen om hun after-eight te kopen. Nu is geen optie, door de zon zouden we anders 1 klomp chocola over houden..... We trappen verder op onze fietsen. Fietsen is hier overigens wel een dingetje... een helm is verplicht en fietspaden hebben ze eigenlijk niet. Je fietst over het asfalt naast de witte streep van de weg. Kan een B-weg zijn maar zoals in ons geval ook een Highway waar auto’s en vrachtwagens je met 100km/uur voorbij racen πŸ€ͺ. Via het dorpje Renwick komen we aan bij Hunter’s Wines. We hebben onderweg al verschillende wijnmakerijen en velden gezien maar geven de voorkeur aan Hunter’s. Zij hebben wereldwijd al diverse prijzen gewonnen met hun wijnen en wij houden wel van een lekkere vino πŸ₯‚. In hun prachtige tuin hebben we een plek half in de zon en genieten we van hun wijnen..... we proeven er een stuk of 6 en eten er ook heerlijke gerookte zalm bij. De meeste wijnen zijn wit en proeven fabuleus. Magnifiek lekkere wijnen..... De kiwi’s hier zijn wat dat betreft eerlijk..... een goede rode wijn uit NZL is alleen de Pinot Noir. Deze rode druif krijgt voldoende zon om een goede wijn van te maken. De overige rode wijnen uit NZL halen het qua smaak niet bij de rest van de wereld. Leuke tip als je een keer een lekker wijntje uitzoekt 😊. Met alle smaken in ons geheugen en een fles Pinot Gris onder de arm fietsen we weer verder. Vullen onze chocolade belofte in (en mogen nog weer proeven van andere chocolade πŸŽ‰) en komen terug op de camping. Nemen een duik in het zwembad en genieten na van deze dag.... en o ja, er was op deze camping iets met Eddie the Pet Eel. Ik dacht dat het een grap was maar aan de rand van de camping loopt een riviertje. Daar staat een bord dat je niet mag vissen maar Eddie wel mag voeren..... Er blijken alen te zitten van bijna een meter en polsdik. Ze liggen voor de kant en komen op je hand af zwemmen. Eddie is wel echt de allergrootste!! πŸ˜ƒ

Na de wijnstreek gaan we naar Collingwood. Dit is een plaatsje aan de top van de Golden Bay. Collingwood was ooit bedoeld als hoofdstad van NZL maar uiteindelijk niet geworden. Het statige postkantoor herinnert wel aan de oude tijd maar verder is er niets meer te zien waaruit de aspiraties van hoofdstad zouden moeten blijken. We gaan naar de campground at sea en kiezen voor een plek aan het water. Uhhhhhh....... waar is het water.... we zien alleen maar zand en in de verte de zee πŸ˜•. De dame van de receptie legt het uit dat door eb en vloed komt.... ja ja denken wij. Ze ziet ons twijfelen en lacht. Het verschil tussen eb en vloed bedraagt hier 5!!! meter en nu is het eb. Zij verzekerd ons van de zee om 21 uur. We planten onze campervan op de plek en zoeken een schaduwplek om te zitten. Later zien we de zee steeds dichterbij komen en warempel om 21 uur is er geen strand meer te zien. Nooit geweten dat het verschil tussen eb en vloed zo groot kon zijn, weer wat geleerd dus πŸ€“.

Collingwood blijkt een leuke plek te zijn voor ons wekelijkse hardlooprondje die niet meer dan 5km bedraagt. Om enig idee te geven hoe groot het hier is leg ik het rondje uit. Vanaf de camping omhoog naar de beach road, aan het einde daarvan naar beneden naar de hoofdweg, op de kruising rechtsaf en dan doorlopen naar de ingang van de camping. Dit rondje en dan 10x is 5km πŸ˜‚πŸ˜‚.

Dezelfde dag verlaten we dan ook deze plek na de koffie en een prachtige regenboog en zakken af langs de Golden Bay. Onderweg lopen we 2 walks. De eerste walk is langs Te WaikoropΕ«pΕ« Springs. Een korte wandeling langs nieuwzeelands grootste waterbron. Een meer waarin je het glasheldere bronwater omhoog ziet komen. Zo helder water hebben we nog nooit eerder gezien.Dit water wordt door de Maori als heilig beschouwd en mag je dan ook niet aanraken. De tweede walk is de Pupu Hydro Walk. Een loop die een flinke klim in zich heeft en ons een oude wateraangedreven stroomvoorziening laat zien. Een leuke wat afgelegen route waarbij de weg naar beneden vol wortels gaten en kuilen zat. We zetten weer koersrichting de stranden, wat verkoeling van de zee na deze dag hebben onze benen wel verdiend πŸ˜‡.

1. Ronald:
    5 februari 2019
    Weer een mooi verhaal tij verschil in Nederland is ook al 2,5 m en plekken in Europa ook 4 m dus verbaast mij niet dat het daar wel 5 m is. Maar kan me voorstellen dat je even raar staat te kijken als De zee zo ver weg is. Wel mooi dat het weer wat beter is geworden regen verveelt altijd snel. Maar Noordereiland is al weer een stuk warmer dan de plekken waar jullie geweest zijn. Bionda is gisteren bij haar nieuwe baan begonnen. Is wel even wennen.
    Spreken elkaar vast wel weer groetjes Ronald
  2. Lisanne:
    5 februari 2019
    Heerlijk! Erg leuk om jullie verhalen te lezen 😊. Jullie genieten er duidelijk echt van! 😘 Verder ben ik natuurlijk hartstikke jaloers! Xx
  3. Tjits:
    5 februari 2019
    Hallo mensen , een heerlijke vakantie, en jullie genieten van al het moois . Lekkere wijntjes proeven ,met een gerookt stukje zalm en het zonnetje erbij , wat wil een mens nog meer . Ook hier vindt ik de N-Z witte wijn het lekkerst ! Stoere wandelaars langs enge raveintjes , en fietsen op de A1 .. Julie komen in top conditie terug, klaar voor de eerst volgende marathon haha . Wederom dank voor het mooie verhaal,en een fantastische voortzetting van alle avonturen ! lieve groet van Tjits.
  4. Dini:
    5 februari 2019
    Fietsen op een snelweg? doe dat toch niet ik wil jullie wel graag terug, wat ben je al lekker bruin (Marcel) en wat staan die fietshelmen jullie goed, geniet nog maar lekker van dat mooie land, al missen wij jullie wel !! Liefs van Henk en DiniπŸ’‹πŸ’‹πŸ’‹πŸ’‹πŸ€
  5. Marlies:
    5 februari 2019
    haha Eddie de lange aal!, πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚zal het Eddy vanavond even laten lezen. jullie genieten volop dat kunnen we zien. en dat fietsen , hmm inderdaad dini Deijk , pas goed op.
    kijken weer uit naar jullie volgende avonturen.
    dikke knuffel 😘
  6. Marjo:
    5 februari 2019
    Heerlijke verhalen zeg! Blijf genieten van alles.
  7. Gerdi:
    6 februari 2019
    Wauw wat een mooie plaatjes geniet er van met elkaar!!!!
    en een mooie blog om te lezen.

gr oet mooi Riessen Eric&Gerdi
  8. Daffie:
    8 februari 2019
    Lieve Kimm en Marcel... Leuk te lezen dat jullie je zo vermaken..!!! En Fijn dat 't weer beter is!!! Haha die huidskleur is wel. Een dingetje he... En het blonde haar... Ik weet hoe je je voelt right now🀣

Enjoy..!!! Liefs DaffieπŸ˜˜πŸ’‹