Wellington ๐Ÿ›ณ - Whanganui โ›ฒ๏ธ

14 februari 2019 - Whanganui, Nieuw-Zeeland

Op het moment van schrijven is het vrijdag en daarmee zijn we alweer 5 dagen op het Noordereiland. De overtocht met de boot ging soepel, wat wil je als blijkt dat dat enorme schip in NL is gemaakt ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ’ช๐Ÿผ. Een van de bootsjongens attendeerde ons daarop en later zagen we de plaquette hangen. Zo kom je toch op veel plekken een NL tintje tegen...... De overtocht duurde 3,5 uur en we voeren met een gangetje van 35km/u. Vanuit Picton tussen de bergen door, de Marlborough Sound! , de zee op en later via de baai Wellington binnen varen. Dan hup weer in de bus en de boot af en dan...... jawel in de file. Wellington is de hoofdstad en tot nu toe ook de drukste stad die we zien. De weg is drie rijbanen breed en staat bijna volledig vast. Na kruipen en sluipen gaan we door een tunneltje, alles voegt hier in en dat gaat bijzonder vlot..... er is dan ook niemand die voordringt of er ff snel tussen wil. Nee er wordt keurig geritst, dat zul je in NL niet zien gebeuren... daar leven we met toch veel meer haast en meer bovenop elkaar. We vinden in de stad een overnachtingsplek op een parkeerterrein bij het museum. Dat komt mooi uit want daar willen we de volgende dag naar toe om te bekijken.... Maar eerst de stad in en genieten van een heerlijke hamburger met bijpassende friet en ๐Ÿป. Het valt ons op dat het leven hier ook een andere kant heeft. Je komt bedelaars tegen en mensen slapen op straat in een oude vuile slaapzak. Wel even vreemd om te zien. In zoโ€™n mooi land verwacht je dit niet zo snel.ย

In het museum de volgende dag worden we ook verrast. De toegang is altijd! gratis en het museum bestaat voor de helft uit donaties en de andere helft betaald de overheid. Maar wat ons nog meer verraste is de tentoonstelling over de eerste wereldoorlog. Nooit geweten dat NZL daar een belangrijke rol gespeeld heeft. Waarschijnlijk omdat geschiedenis mij vroeger nooit interesseerde en ik de discussie met mijn leraar daarover nog goed herinner. โ€œGeschiedenis leer je alleen maar om geschiedenisleraar te wordenโ€ was toen mijn motto ๐Ÿ˜Š. Nu besluit ik om bij terugkomst in NL om eens wat meer te lezen over deze oorlog. Getriggerd door het museumbezoek. Sorry Willem Post, mijn oude leraar, die inmiddels regelmatig op TV te zien is als amerikadeskundige. Wellington verder is een stad met zoals op veel plekken een flinke engelse saus erover heen. De drukte hebben we na een dag wel gezien en gaan we verder, richting Whanganui.

Om in Whanganui te komen rij je over de SH1. We hebben gezien dat er in Foxton een Dutch Mill staat. Dit is een mooi pauze plekje dus stoppen we daar ff. Hoe grappig om opeens een NL molen op te zien duiken die het nog doet ook. De molen is in 2000 gebouwd en wordt geexploiteerd door een kiwi met NL vrouw. Er is zelfs een eethuisje bij en daar eten we een echte hollandse spekpannekoek. De bitterballen en broodje frikandel die ook op het menu staan laten we even. Genoeg vette hap ( lees patat ) gehad de laatste tijd. In de winkel van de molen plaatsen we op de kaart van NL een spelt waar we vandaan komen.... maar is dat nu Deventer, Harfsen of ergens anders? ๐Ÿ˜‰ Er blijkt nog een gebouw achter de molen te zijn. De bibliotheek waarin een tentoonstelling is van de NL cultuur, gemaakt en verzameld door de NL-ers die daar wonen. Fantastisch om te zien, zelfs Sinterklaas ontbreekt niet evenals zeeuws meisje op de fiets ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚.

Genoten van de korte NL snuffeltoer gaan we verder en belanden op een parkeerplaats in Whanganui. Opnieuw een mooie gratis plek aan de bekendste Maori rivier. In Whanganui lopen we de citytour. Het blijken vooral engelse gebouwen te zijn die niet allemaal in goede staat zijn. Eรจn gebouw van de tour is zelfs al helemaal verdwenen. De Maori cultuur komen we wel steeds meer tegen in houtsnijwerken en mensen met tattoes in het gezicht, de zogenoemde MoKoโ€™s. Tegen de heuvel van de stad is een oude lift uit het begin van de 20e eeuw. De lift werkt nog steeds en brengt je omhoog naar een uitkijktoren. Naast de lift zijn de trappen die je daar ook brengen. De trappen zijn steil en worden door sportende dames gebruikt om flink te sporten. Wij nemen ook de trap het is een flinke workout ๐Ÿ˜ฐ. Het uitzicht wat we later hebben van de toren is de klim dan wel weer waard geweest ๐Ÿ˜ƒ.ย  Whanganui, leuk om er geweest te zijn maar we gaan hier niet blijven morgen. We lezen onze vakantiebijbels en (getipt door kiwi Petra) stuitten op de โ€œforgotten hihgwayโ€. Dat spreekt ons wel aan en hiervoor gaan we de volgende dag op pad richting Stratford. Daar is het begin en de Mt Taranaki ligt daar ook nog eens. Een slapende vulkaan waar je aan de voet leuke wandelingen kunt maken.... hier hoeven we niet lang over na te denken..... die kant gaan we op ๐Ÿš๐Ÿ’จ๐Ÿ’จ๐Ÿ˜ƒ

Fotoโ€™s

1. Klaske:
    14 februari 2019
    Wat weer een super reisverslag , hier nog donderdag avond . Blijf heerlijk genieten want dat doen wij van jullie en de mooie fotos . Liefs รปt Boalsert ๐Ÿ’‹
  2. Daffie:
    15 februari 2019
    Wauw aan de andere kant van de weereld en hallo NL... Je vind ook ons overal๐Ÿ˜œ. Have fun bij de vulkaan, ben benieuwd naar de foto's... Liefs vanuit de Filipijnen ๐Ÿ’‹
  3. Suzanne:
    Klinkt weer goed!!
  4. Wencke:
    15 februari 2019
    Zo leer je (ik ook) nog eens wat.
    Ik zal Wouter eens tippen over die MoKo's! ;-)
  5. Herman Harmsen:
    15 februari 2019
    Het is steeds weer een klein feestje om jullie verslagen te lezen. Benieuwd naar het volgende schrijven
  6. Bionda &Ronald:
    Hoi luitjes ๐Ÿ˜Š
    T lekkere eten zijn jullie nog niet verleerd ๐Ÿ˜— lees ik al.
    Uitgebreid verhaal en mooie fotoโ€™s, samen genieten ๐Ÿ‘
    Wij genieten hiert weekend in Deventer van een heerlijk voorjaars zonnetje .
    Liefs ๐Ÿ˜˜
  7. Jolanda:
    16 februari 2019
    Leuk om weer te lezen! Ik geniet helemaal mee van jullie avonturen!
  8. Tjits:
    16 februari 2019
    Leuk en interssant verhaal ! De wereld blijkt toch erg Klein te zijn . NL is overal te vinden ,zoals jullie laten zien . Hier is het voorjaar geworden ๐ŸŒž Morgen gaan Ria en ik voor een rondreis van 8 dagen naar Israel. Ben reuze benieuwd . Geniet verder van het noorder eiland , tot de volgende keer!